Carpaaltunnel syndroom (CTS)

Symptomen van Carpaaltunnel syndroom:

De uitingen zijn pijn (soms heel hevig), gevoelloosheid, stijfheid, een tintelend of branderig gevoel, verlies van kracht in handen en vingers, maar ook slapeloosheid. In het begin kunnen de klachten nog verminderen door wapperen met de handen of door licht te masseren. Dan zijn de klachten vaak s ‘nachts aanwezig, maar later kunnen de klachten de hele dag aanwezig zijn. Tot nu toe was een chirurgische ingreep vaak de enige uitweg, waarbij in veel gevallen de functie van de hand niet meer volledig terugkomt. Gelukkig bestaat er nu een minder radicale therapie, kortweg Phystrac-behandeling genoemd. 80% v/d patiënten is meestal na 12 á 14 behandelingen met het PHYSTRAC tractieapparaat  klachtenvrij.

Wat is de oorzaak:

Het carpale-tunnelsyndroom (CTS)wordt meestal veroorzaakt door druk op de mediaanzenuw, net boven het polsgewricht.Carpaaltunnel is de naam van het gebied waar de middenhandsbeenderen, dwarse polsgewrichtband (carpaalligament),mediaanzenuw en de pezen(waarmee de vingers en hand bewogen worden) zich bevinden.Druk op de mediaanzenuw kan veroorzaakt worden door letsel (bv. plotseling buigen van het gewricht) of door aanhoudende belasting bij werkzaamheden zoals typen, hakken, hameren, drukken.

Onze behandeling:

Bij gevorderde gevallen van CTS was tot nu toe een chirurgische ingreep vaak de enige uitweg. Hoewel operatieve behandeling veelal verlichting van de symptomen geeft, komt het helaas in veel gevallen voor dat de functie van de hand niet meer volledig terugkomt. Gelukkig bestaat er nu een minder radicale therapie, kortweg Phystrac-behandeling genoemd. De ervaring is dat een vrij hoog percentage patiënten meestal na 12 á 14 behandelingen met het PHYSTRAC tractieapparaat  klachtenvrij is en blijft, inclusief patiënten, die in een eerder stadium, zonder resultaat, operatief zijn geholpen. De behandeling wordt door een fysiotherapeut verricht. Tegenwoordig kunnen patiënten zich, zonder doorverwijzing van de huisarts, rechtstreeks melden bij de fysiotherapeut van hun keuze. Er wordt gedurende 5-8 weken, gemiddeld tweemaal per week, tractie gegeven m.b.v. het apparaat. Per behandeling worden 3x 10 tracties in 3 verschillende posities van de onderarm gegeven. De tractiekracht wordt in de eerste 3 of 4 sessies opgebouwd tot het voor de patiënt geschikte niveau. Na 4 weken wordt geëvalueerd of het zinvol is om door te gaan.

De voordelen van tractietherapie zijn:

• Geen infectiegevaar
  • Veilig: U kunt tijdens de therapie gewoon doorgaan met uw dagelijks leven
  • Pijnvrij: u merkt slechts een gevoel van oprekken
  • Duurzaam: uit onderzoek blijkt dat 60% van de behandelden na 2 jaar nog steeds geen klachten meer heeft

De behandelingen vallen onder het normale fysiotherapietarief en worden vergoed door de zorgverzekeraar